Mo et Le Ruban Rouge

Cie L'Homme Debout (FR)

Een theatrale blik op de wereld om ons heen

De opening van Cultura Nova vertelt het verhaal van Mo – een kind op de vlucht, gescheiden van zijn familie – en zijn gefantaseerde reis naar een nieuw leven. Het begin van een zoektocht, dat zich ontrolt in de straten van de binnenstad.

Mo et le ruban rouge is een openluchtspektakel, begeleid door tientallen lokale vrijwilligers, waarbij een indrukwekkende pop van maar liefst zeven meter hoog door de stad beweegt. Het volgt het verhaal van Mo, een achtjarige jongen, gescheiden van zijn familie, op zijn fantasiereis naar een nieuw leven. Hij heeft een cadeau vast. Hij slaapt, droomt van gelach en plezier, van zijn familie, zijn verjaardagsfeestje, zijn cadeau, de explosie, het geschreeuw, de paniek. Hij wordt wakker en draagt een reddingsvest. Er is niets om hem heen, niets dan zijn cadeau. Het cadeau ontsnapt en ontvouwt tot een lang, rood lint. Hij gaat het lint achterna en zo ontstaat er een speelse zoektocht, vol verrassingen en beproevingen.

De voorstelling Mo et le ruban rouge speelt in op de actualiteit en de verhalen van vandaag. Het verkent de ervaring van migratie vanuit het perspectief van een kind. Ondanks dit zware thema is het een speelse, poëtische en muzikale voorstelling, waarin het rode lint letterlijk en figuurlijk als rode draad fungeert. Het verbindt het kind met zijn geschiedenis maar nodigt hem tegelijkertijd uit om op avontuur te gaan. En dat avontuur voert hem en ons tijdens de opening van Cultura Nova 2024 vanaf De Bongerd, via een parade, naar het festivalplein.

Met Mo et le ruban rouge brengt het Franse gezelschap Compagnie L’Homme Debout een verhaal over veerkracht. Mo biedt ons een optimistischere kijk de wereld waarin we leven en meer begrip voor de mensen met wie we die delen.

Credits
Tekst en regie: Benoît Mousserion
Muzikale compositie en leiding: Patrick Ingueneau
Live uitvoering: Thomas Baudriller
Lichtontwerp: Mathieu Marquis, Erwan Créhin
Speciale effecten en pyrotechniek: Adrien Toulouse, François Martin