Eurydice, een afdaling in oneindigheid

Celine Daemen (NL)

Eurydice, een afdaling in oneindigheid ging afgelopen jaar in première tijdens Cultura Nova en was binnen de kortste keren uitverkocht. Inmiddels is dit project een Reflet D’or op Geneva International filmfestival en een Zilveren Yusr op Red Sea International filmfestival rijker. Daarom is deze Virtual Reality Opera nog eenmaal te beleven tijdens Cultura Nova 2023.

Eurydice, een afdaling in oneindigheid is geïnspireerd op de aloude mythe van Orpheus en Eurydice. Als toeschouwer maak je een individuele reis naar een tussenruimte, tussen stof en eeuwigheid, waarin tijd vervaagt en de wetten van ruimte komen te vervallen. ‘Waar hoor jij thuis? Tussen dolende, lichaamloze zielen of toch met je beide voeten op de grond?’ Eurydice’s hypnotiserende gezang trekt je steeds dieper in het labyrint van gangen, ruïnes en balustrades, waarachter zich duizelingwekkende dieptes en vergezichten openen. Jouw nieuwsgierigheid is het beste kompas in deze fascinerende tussenruimte vol VR, poëzie, en betoverende muziek.

Celine Daemen (1995) is een regisseur van transdisciplinaire kunst. Haar werk bevindt zich op het snijvlak van theater, muziek, beeldende kunst en technologie. Na haar afstuderen aan de Toneelacademie Maastricht maakte ze verschillende producties waarin onderdompeling in zowel muziek als een virtuele omgeving de rode draad vormen.

Concept en Regie: Celine Daemen

Virtual Art Direction: Aron Fels

Libretto: Charlotte Van den Broeck

Compositie: Kate Moore

Sound Design en Compositie: Wouter Snoei

Zang: Sterre Konijn

Ontwerp fysieke ruimte: Scott Robin Jun

Modelling Assets: Yannick Verweij

Assistent VR Design: Eline Oppewal and Tommy Jansen

FX: Cyriel Verkuijlen