Eurydice, een afdaling in oneindigheid
Celine Daemen (NL)
Eurydice, een afdaling in oneindigheid ging afgelopen jaar in première tijdens Cultura Nova en was binnen de kortste keren uitverkocht. Inmiddels is dit project een Reflet D’or op Geneva International filmfestival en een Zilveren Yusr op Red Sea International filmfestival rijker. Daarom is deze Virtual Reality Opera nog eenmaal te beleven tijdens Cultura Nova 2023.
Eurydice, een afdaling in oneindigheid is geïnspireerd op de aloude mythe van Orpheus en Eurydice. Als toeschouwer maak je een individuele reis naar een tussenruimte, tussen stof en eeuwigheid, waarin tijd vervaagt en de wetten van ruimte komen te vervallen. ‘Waar hoor jij thuis? Tussen dolende, lichaamloze zielen of toch met je beide voeten op de grond?’ Eurydice’s hypnotiserende gezang trekt je steeds dieper in het labyrint van gangen, ruïnes en balustrades, waarachter zich duizelingwekkende dieptes en vergezichten openen. Jouw nieuwsgierigheid is het beste kompas in deze fascinerende tussenruimte vol VR, poëzie, en betoverende muziek.
Celine Daemen (1995) is een regisseur van transdisciplinaire kunst. Haar werk bevindt zich op het snijvlak van theater, muziek, beeldende kunst en technologie. Na haar afstuderen aan de Toneelacademie Maastricht maakte ze verschillende producties waarin onderdompeling in zowel muziek als een virtuele omgeving de rode draad vormen.
Concept en Regie: Celine Daemen
Virtual Art Direction: Aron Fels
Libretto: Charlotte Van den Broeck
Compositie: Kate Moore
Sound Design en Compositie: Wouter Snoei
Zang: Sterre Konijn
Ontwerp fysieke ruimte: Scott Robin Jun
Modelling Assets: Yannick Verweij
Assistent VR Design: Eline Oppewal and Tommy Jansen
FX: Cyriel Verkuijlen