Krakend hout en stilte. Dat waren twee opvallende zaken in de voorstelling Celui qui tombe. Geluid dat de voorstelling een extra laag geeft.
Een van de weinige muziekstukken die te horen waren was een operastuk, uitgevoerd door Maria Callas.
De heren en dames van het gezelschap maken er een indrukwekkende show van op het grote en krakende, ronddraaiende, soms hangende en op het laatst schommelende houten plateau.
Alleen de man links achter op de bühne die een kleine hoofdrol opeist in het stuk, is op de bühne écht overbodig. Hij doet mij een beetje denken aan de man achter de kaartjesverkoop van een kermisattractie. Ik heb elk moment het idee dat hij een microfoon grijpt en roept: ”Komtie komtie komtie. Ja jaaaaaa, zwieren en zwaaien. Kaartjes voor de volgende rit aan de kassaaaaaa!”
Het gezelschap maakt er in de tussentijd écht een mooie voorstelling van. Celui qui Tombe: Het houdt het midden tussen dans, acrobatiek en een performance. Een van die parels die Cultura Nova 2022 heeft weten te programmeren.
Als u dit leest is Cultura Nova 2022 helaas weer ten einde. Wederom genoten, wederom van groots en meeslepend tot klein en priemend in je ziel.
Cultura Nova zal volgend jaar wederom de culturele hartslag van Limburg laten harder laten bonken.
Voor dan zou ik zeggen: Komtie komtie komtie! Kaartjes voor de volgende rit aan de kassa. Ja Jaaaaaaaa”.
Maar dan wel nog even een jaartje wachten.
Ik kijk er in elk geval weer naar uit.
Bart Rousseau
Bart Rousseau is voormalig ambassadeur van het Parkstad Limburg Theater en schrijft regelmatig blogs over, onder andere, cultuurvoorstellingen. Tijdens Cultura Nova schrijft hij blogs over diverse voorstellingen.