Vijf voor tien ’s avonds.
Locatie: Weltervijver Heerlen.
Steeds meer mensen verzamelen zich bij een rood wit afzetlint en praten met elkaar over koetjes en kalfjes. Een buurtbewoonster met haar hond komt langswandelen en verwondert zich over al die mensen die daar ineens staan. Daar waar normaalgesproken weinig tot niets gebeurt.
Project x? Een ouderwetse happening? Of is er iets gebeurd dat ze niet weet? Een misdaad. Misschien wel een moord? Een klein groepje jongeren die met een boombox langs de waterkant zitten te chillen pakken hun spullen en vertrekt. Te veel mensen om zich heen. Dat voelt niet senang.
De performance-voorstelling genaamd The Midnight Special is op handen. Cultura Nova op locatie.
Horror aan de rand van de Weltervijer. En alle clichés worden waarheid. Een ijselijke gil, een zombie, een gevallen vrouw en een verteller met een stem als een grafdelver. Maar ook de standaard geluidseffecten die bij een horrorfilm horen. Het plaatje klopt.
Was het dan standaard wat er te zien was? Nee!
Wat deze voorstelling uniek maakte was, naast de drie acteurs, vooral ook de locatie. En het feit dat midden in de voorstelling een kleine vleermuis een kijkje kwam nemen. Het vloog een paar rondjes in de schijn van het licht van een oud barrel dat het middelpunt vormde van dit stuk.
Drie hoofdrolspelers stelen de show. Of toch eigenlijk niet. Het was voor mij toch dat ene kleine, eigenwijze vleermuisje dat een kijkje kwam nemen. Aangetrokken door geluid en trilling.
Huiveringwekkende trilling. Dat dan weer wel…
Bart Rousseau
Bart Rousseau is voormalig ambassadeur van het Parkstad Limburg Theaters en schrijft regelmatig blogs over, onder andere, cultuurvoorstellingen. Tijdens Cultura Nova schrijft hij blogs over diverse voorstellingen.