Ik moest wel even “landen” nadat ik uit de voorstelling Eurydice kwam. Wat had ik in de voorbije 25 minuten nu precies meegemaakt? Daar in mijn eentje in de ING-zaal van het PLT…
Toen ik buiten op het Cultura Nova plein kwam scheen de zon in mijn gezicht. Het geluid. De mensen. Kids die hun zelf geknutselde ruimteschip trots aan opa en oma kwamen laten zien. Mijn landing duurde een paar minuten.
“Een afdaling in het oneindige” is de ondertitel van Eurydice. Ik omschrijf het als een Virtual Reality spektakel.
Alhoewel spektakel geen goed woord is voor wat er met je gebeurd als je de VR-bril en de koptelefoon eenmaal op je hoofd hebt staan. Geluid, muziek, beeld, nieuwsgierigheid. Maar vooral een soort van rust die over je heen komt. Meer verklap ik niet.
“Theater: dat is waar échte mensen échte verhalen vertellen, dansen of muziek maken”. Zo verwoord ik vaak mijn liefde voor het theater aan mensen.
Maar ik moet eerlijk bekennen: in deze VR opera komt kunst en technologie samen en dat is oprecht heel interessant.
De Universiteit van Groningen doet onderzoek naar de genezende werking van muziek en beeld. Pijn zou verminderen en stressniveaus zouden kunnen worden verlaagd. Wellicht kan deze vorm van kunst dan nog een ander doel dienen. In ziekenhuizen en klinieken.
Want deze vorm van theater kan redelijk makkelijk overal opgevoerd worden.
En ik? Ja, ik ben overtuigd. Ik zou graag het vervolg op deze voorstelling willen meemaken.
En dan weer op een mooie zachte manier landen. Net zoals afgelopen zondag op het plein van Cultura Nova.
Bart Rousseau
Bart Rousseau is voormalig ambassadeur van het Parkstad Limburg Theater en schrijft regelmatig blogs over, onder andere, cultuurvoorstellingen. Tijdens Cultura Nova schrijft hij blogs over diverse voorstellingen.