EERSTE INDRUKKEN BIJ VELE GEZICHTEN Cultura Nova blog - 26 augustus 2017

Na deel 1 vind je nu deel 2 van Rita Hoofwijks installatie ‘Facing Faces’ in het DSM Theater van Parkstad Limburg Theaters. Alle gezichten van de deelnemers aan deel 1. Plus de bijbehorende beschrijving, gegeven door degene die tegenover hen zat in de installatie. Dat is wat het museum van ‘Facing Faces’ laat zien.
Deelnemers van deel 1 kregen eerst een reeks foto’s van gezichten te zien, met daarbij de eerste indruk van de maker bij het zien van die persoon. De verrassing aan het eind was dat het luikje openging en je de deelnemer tegenover je zag. Een echt persoon, geen plaatje. Nu mocht jij het plaatje ‘schieten’ – met één druk op de knop werd er een foto gemaakt van de persoon tegenover je. En, misschien nog het allerleukst: je mocht joúw eerste indruk van die persoon opschrijven. En hij ook over jou.
Zo vormt deel 2 dan ook een ware verrassing voor de deelnemers van het eerste deel. “Eindelijk kan ik hier lezen wat de persoon tegenover mij op het kaartje heeft geschreven. Ik was zo benieuwd,” laat Jack weten.

Ga dat zien, in het DSM Theater!

RELAXEN DANKZIJ DE STOELMASSAGE VAN ZEN-FIRE Cultura Nova blog - 25 augustus 2017

Voor artiesten, medewerkers en vrijwilligers van Cultura Nova biedt Ellen Meijers van Zen-fire ontspannende (stoel)massages aan. Vanuit haar programma ‘vitaliteit op de werkplek’ voorziet Ellen de medewerkers van uiteenlopende bedrijven van zowel massages als trainingen en workshops.

“Dat verkleint het risico op uitval van medewerkers door bijvoorbeeld stress, burn-out en RSI,” legt Ellen uit. “Ik werk graag op locatie, dus ik reis naar bedrijven en instellingen om medewerkers daar een oppepper te geven voor lichaam en geest.”

Zo ook bij Cultura Nova. Menig vrijwilliger neemt na het draaien van een paar dienstjes plaats op de massagestoel. “Prima massage,” reageert Nancy. “Al had het voor mij langer mogen duren, om alles aan te pakken. Maar voor tussen de diensten door is dit goed!”

Ook Aart reageert positief als hij Ellens massagekantoortje uit loopt: "Heerlijk om hier even een moment te ontsnappen aan de dagelijkse activiteiten. Ik kwam zowel lichamelijk als geestelijk echt tot rust, en dat helpt me om opgewekt en vol nieuwe energie weer een frisse start te maken."

HEERLIJK TAFELEN BIJ CULTURA NOVA Cultura Nova blog - 21 augustus 2017

Nergens is het zo heerlijk tafelen als in en rond de sfeervolle Spiegeltent op het Festivalterrein van Cultura Nova! Koks Hans Boumans en Lindsey Terwint (van Het Smulhuis/v.d. Broek uit Brunssum) verrassen je met een driegangenmenu, passend bij het festivalprogramma.


Bij de proloog (gang 1) kies je tussen 2 smakelijke opties; bij de main-act (gang 2) uit maar liefst 3; en het epiloog (dessert) staat vast. Alles is op ambachtelijke wijze zelfgemaakt.

Jack vond de zalm heerlijk - “Perfect gebakken, precies goed!”
Yvonne koos voor het lamsvlees en dat smaakte haar eveneens prima. “De prijs-kwaliteitverhouding is heel goed. We hebben heerlijk gegeten!”

Riet, Piet en Marion laten weten erg verrast te zijn door het eten. “De keuze was niet reuze, maar de kwaliteit is super!” vertelt Piet. “Ik vond de salade caprèse en de zalm verrukkelijk!”
Riet voegt eraan toe dat ze het geweldig vindt om buiten te kunnen eten. “We hadden verwacht dat we in de Spiegeltent zouden eten, maar dankzij het mooie weer zitten we buiten. Heerlijk!”

Ook als je alleen een lekker hapje wilt voor bij de cola of het biertje aan de bar, kun je wat heerlijks bestellen bij de mannen en vrouwen van Het Smulhuis. Denk bijvoorbeeld aan zelfgemaakte kroketjes of een bamibal!

Tafelen kan iedere Cultura Nova dag voor € 24,75 (excl. drank).

LEKKER ONGEGENEERD MENSEN KIJKEN BIJ ‘FACING FACES’ Cultura Nova blog - 20 augustus 2017

Mensen kijken. Er is niets leukers dan dat! En bij de installatie 'Facing Faces – capturing human presence' kun je dat ook nog eens ongegeneerd lang doen.


De pas 23 jaar oude kunstenares Rita Hoofwijk onderzoekt in haar werk vaak de ontmoeting, de tijdelijke relatie tussen publiek en performer of tussen toeschouwers onderling, die gezamenlijk een ervaring beleven. “Ik ben nieuwsgierig naar dat wat er al is, maar waar je misschien niet altijd toegang tot hebt. Dat wil ik laten zien.”
Liefst met een voor jou onbekende persoon betreed je de installatie, waarna je diverse foto’s van mensen te zien krijgt, evenals een heleboel teksten. En degene die tegenover je zit.
De allereerste twee deelnemers zijn Annemarie en Elly. Annemarie: “Ik wist niet wat te verwachten. Ik liet me verrassen en ik vond het leuk. In het begin dacht ik wel: wat gaat er gebeuren en moet ik soms iets onthouden, worden hier straks nog vragen over gesteld? Maar dat liet ik gaandeweg los en toen kon ik genieten.”
Elly: “Bij de foto’s las je steeds wat de eerste indruk van Rita Hoofwijk was toen zij die persoon zag. Ik vond het verbazingwekkend hoeveel die eerste indruk vaak verschilde met die van mij. Ik vond het een verrassende ervaring. En ik kom zeker terug voor deel 2!”


‘Facing Faces’ (deel 1) is nog tot en met 24 augustus dagelijks gratis te bezoeken in het DSM Theatercafé van Parkstad Limburg Theaters. Van 25 tot en met 27 augustus vind je hier deel 2 van ‘Facing Faces’.

VERBEELDINGSKRACHT IN VIER TENTOONSTELLINGEN Cultura Nova blog - 17 augustus 2017

Donderdag 17 augustus openden maar liefst vier – gratis! – tentoonstellingen in SCHUNCK*.

“De tijd van het kijken naar kunst binnen vier muren, is voorbij. SCHUNCK* slaagt erin kunst met de stad te verbinden,” opent wethouder van cultuur Barry Braeken trots de gloednieuwe tentoonstellingen.

Beeldend kunstenaar Frank Havermans ontwierp voor de zuidmuur van het SCHUNCK* Glaspaleis een enorm gevelkunstwerk: KAPKAR. Zijn werk gaat altijd over hechten en dit kunstwerk houdt zich letterlijk vast aan het gebouw. “De gevel van SCHUNCK* is een soort leeg blad, het vraagt om een invulling. Ik maakte deze verwijzing naar de mijntijd, een vervorming van de originele schachtboom 3 tekening,” legt kunstenaar Frank Havermans uit. Hij draagt het werk op aan zijn zieke vader. “Hij is aannemer, ik kom uit een echte bouwerfamilie.”
Havermans geeft het werk aan de stad. “Ik hoop dat, al is het maar een korte en tijdelijke tussenlaag in de geschiedenis van de stad, mijn werk bijdraagt aan het nadenken over de identiteit van de stad.”

 

Dolls' House
De tentoonstelling Dolls' House op de tussenverdieping van SCHUNCK* is het werk van architect Peter Masselink. Meer dan architect, is Masselink vader van ernstig gehandicapte zoon Sverre, op wie de tentoonstelling is geïnspireerd. Zijn enegiestofwisselingsziekte is nog erg onbekend en bij de expositie staat een collectebus – het geld gaat naar onderzoek en ontwikkeling van medicatie voor kinderen met deze ziekte.
Om de wereld voor kinderen zoals Sverre een beetje beter te maken, zocht Masselink architectenbureaus uit het hele land bereid om achttien bijzondere poppenhuizen te maken. Speciale poppenhuizen die rekening houden met de gebruiker met een handicap. Masselink: “Verlies je in de wereld van de architectonische poppenhuizen!”

 

Randland
“Het is voor het eerst dat er een Cultura Nova tentoonstelling in SCHUNCK* is. En ook nog eens in samenwerking met een heleboel burgers,” vertelt Wim Didderen, zakelijk leider van Neimed trots. “Wij, als bewoners van het Randland, moeten onze regio niet vergelijken met de Randstad. In plaats daarvan moeten wij onze eigen kracht zien en die gebruiken!”
Jos Reinders, zogenaamde ‘brooker’ achter Gebroken Bos (een van de projecten van Randland) koppelde voor dit project heel wat burgers aan kunstenaars. “Want daar zit de kracht!”
Alexander Basile, curator Randland: “Zonder mensen geen initiatieven. Vanaf de rand heb je een 360 graden beeld. Wij geven een blik op projecten in deze ‘Randland regio’ die nog staan te gebeuren. Zin om mee te doen? Neem de informatie die bij elk project hangt mee en meld je aan!”

 

Gedurende de rondleiding langs de verschillende Randland projecten, wordt mijn aandacht getrokken naar het multisensorisch kunstwerk van TRIPOT. Ik loop dichterbij en stap zowaar in een mini parkje. Ineens waan ik me in het bos, terwijl aparte geluiden en lichtflitsen allerlei vragen in mij oproepen…

Het Brusselse collectief TRIPOT maakte ‘Being Close’: een kunstwerk waarin van alles samenkomt: geluid, geur, video en een groene, beboste constructie. Aïlien Reyns en Marius Packbier, die het werk samen met geluidskunstenaar Paul Devens maakten, noemen het ‘een technische presentatie van de realiteit’.
“Ons beeld van de natuur wordt beïnvloed door zoveel: van het bos tot national geografic,” legt Marius Packbier uit. “De opnames zijn gemaakt met drie camera’s achter elkaar: je kijkt door drie camera’s in plaats van één. Zo werkt het met onze waarneming ook: je ziet steeds weer iets anders.”

MAUD SCHAEPKENS SCHREEF ALLE BLOGS OP DEZE PAGINA
CREËER ALS GROEP JE EIGEN ALGORITME IN ‘#2 BIAS’ Cultura Nova blog - 26 augustus 2017

“In big data zit altijd een algoritme, dat door ‘iemand’ wordt gemaakt. Maar wie is die ‘iemand’? Wij als playField collectief vinden dat dat bekend moet worden: wie zit er achter onze schermen?” legt maker Tim de Paepe uit. “Daarom maken we van het publiek een groep. En jullie, met jullie labels en ethische normen en waarden, maken als gróep beslissingen: zo wordt het algoritme voor de groep gemaakt. En dat maakt de uitkomst van de voorstelling iedere keer anders.”
Waarom de makers het belangrijk vinden om het publiek dit te laten ervaren: “We werken in onze maatschappij met labels, om dingen te herkennen, te plaatsen. Onder andere die labels maken dat álle data ‘biased’ is. Dat zorgt ervoor dat wij in de echte wereld soms met enige willekeur mensen uitsluiten van groepen. En dit is precies wat de deelnemers van ‘#2 Bias’ ook beleven.”
De meningen van deelnemers zijn verdeeld over de voorstelling van playField. Een deelnemer vertrekt na afloop boos uit de ruimte. Ze vindt het ‘niet gepast’ en ‘te hard’ voor een voorstelling.
Anderen blijven nog wel aanwezig voor een nagesprek met de makers. “Het is heel persoonlijk, want binnen een mum van tijd weten ze alles over je. Facebook werkt precies zo, maar hier word je je er veel meer bewust van,” reageert deelnemer Kim.
“Wat blijkt: mensen geven zichzelf heel snel bloot,” legt maker Tim nog uit. “En dat maakt sommige deelnemers boos en opstandig. Op ons, misschien ook wel op zichzelf, omdat ze beséffen hoeveel informatie ze weggeven. Maar precies díe boosheid, voelen wíj ten aanzien van hoe het in onze maatschappij tegenwoordig werkt. Dus ergens zijn de boze deelnemer en wij het met elkaar eens.”
Deelnemer Jean-Paul: “Op het internet denk je niet zo na over waar je allemaal op klikt. Maar hier word je je wel een stuk bewuster van wat er dan gebeurt, hoe snel je informatie over jezelf verspreidt. Ik zou het anderen zeker aanraden om ‘#2 Bias’ te ervaren. Het is eens wat anders dan een toneelstuk!”
“Het was confronterend en anders dan ik had verwacht. Het heeft een serieuze ondertoon en het zet aan tot nadenken,” aldus deelnemer René.
Frederique noemt ‘#2 Bias’ tenslotte ‘verrassend’: “Ik vond het wel een dingetje om over mezelf te vertellen tegen andere deelnemers, maar dat maakt de inhoud van de voorstelling dan ook echt iets om over na te denken.”

Zelf ‘#2 Bias’ van playField beleven? Het kan enkel vandaag (zondag 27 augustus) nog om 14 uur en om 16 uur!

OVER LEVEN, ANGST VOOR DE DOOD, SNEEUW EN DROMEN… Cultura Nova blog - 25 augustus 2017

Een perfecte combinatie van dans en acrobatiek, dat is wat het Canadese gezelschap ‘The 7 Fingers’ laat zien tijdens ‘Triptique’. Donderdag was de Nederlandse première in het Parkstad Limburg Theater. De drie delen van ‘Triptique’ zijn zo uiteenlopend, dat je naar buiten loopt met het idee drie verschillende voorstellingen te hebben gezien.
De opening was sterk en tegelijkertijd gevoelig. Naar mijn mening werd het naarmate de avond vorderde alleen maar beter. Het tempo nam toe en daarmee ook de explosiviteit.

“Ontzettend knap wat deze lenige mensen doen op het podium. Maar wat is het nu: ballet of acrobatiek?” vragen John en Annelies zich af. “Worden de mooie mogelijkheden van beide wel ten volle benut op deze manier? Hoe dan ook, het is heel mooi.”
Nicole en Roger: “Wat een spierbeheersing. En het ziet er ook nog zo gemakkelijk uit. Mooi hoe de totaal verschillende delen in elkaar overvloeien.”
Lya noemt het eerste deel ‘non-human’ en ‘wild’, wat het volgens haar tot het mooiste deel maakt. Ray vond het vooral prachtig wanneer de groep dansers ‘zich samen vormgaf als leek het één organisme’.
Ik werd met name geraakt door het derde en laatste deel. Het zwevende bed, de dromen die zowel angst als nieuwsgierigheid opriepen, de fantasierijke creaties op het podium… Prachtig!

‘Triptique’ van ‘The 7 Fingers’ is alleen nog te zien op zaterdag 26 augustus in het Parkstad Limburg Theater.

VERHALEN VAN ‘TOEN’ OP EEN GLOEDNIEUWE MANIER Cultura Nova blog - 23 augustus 2017

ALIUNDE, oftewel: ‘van elders’. In het Thermenmuseum beleef je deze week vijf verschillende verhalen van de Romeinen. Oude verhalen, op een gloednieuwe manier verteld. Als toeschouwer wandel je langs de resten van het eeuwenoude Romeinse badhuis en door middel van AR (Augmented Reality) en videoprojecties bewonder je filmbeelden die je meenemen naar ‘toen’. Gehuld in een ware onderzoekersjas en met een futuristische bril voor je ogen, sta je oog in oog met de Romeinse wereld in Coriovallum (Heerlen).

Hanne-Maria beleefde de première. “Heel mooi hoe moderne technieken worden geïntegreerd met het verleden. En dat over het oudste wat we in Heerlen hebben: het Romeins badhuis!”
Ook John en Luc waren erbij op de premièreavond in het Thermenmuseum. “Wat een prachtige vertaling van wat zich hier vroeger heeft afgespeeld. Alleen ging het voor ons wel net iets te snel. We hadden graag meer tijd gekregen om alle verschillende verhalen te kunnen horen en zien.”
Els en Marion, beiden uit Heerlen, waren blij dat ze dankzij ALIUNDE vanavond eindelijk voor het eerst het Thermenmuseum betraden. “Wat is het fantastisch mooi gemaakt. Ik werd overweldigd!”

ALIUNDE is nog tot en met zaterdag 26 augustus te beleven in het Thermenmuseum.

BIJZONDERE MUZIEK EN DANS OVER MENSELIJK CONTACT Cultura Nova blog - 22 augustus 2017

‘13 Images From The Dark Land’ van Sally dansgezelschap Maastricht en Ensemble 88 is niet zomaar een voorstelling. En wel om verschillende redenen. Ten eerste: het bestaat uit twee delen. Het eerste stuk is muzikaal, het tweede bestaat uit zowel muziek als dans.
De muziek is experimenteel. Voor sommige bezoekers net iets tè, dat is wel duidelijk als je luistert naar de reacties achteraf. “Poeh, dat ben ik niet gewend” en “Ik moet het even op me laten inwerken” zijn zomaar twee opgepikte quotes van bezoekers tijdens de première maandagavond.
Maar er zijn ook ‘kenners’ die verrukt het theater uitlopen. “Het was fantastisch!” vindt Josje. “Ik raakte ontroerd. Zóveel verschillende emoties: verdriet, liefde, agressie… Maar wat me vooral raakte: dat haat en liefde zó dicht naast elkaar staan.”
Ben vond de muziek en dans perfect bij elkaar passen. “Heel mooi om de dans van bovenaf te zien. Prachtig hoe de twee lichamen op het ene moment in elkaar verstrikt leken en vervolgens weer twee aparte delen waren. De bewegingen werden heel knap uitgevoerd.”
Bij Anne kwam het tweede deel meer binnen dan het eerste: “Want de dans beeldt uit wat je hoort, dat maakt het dichterbij en begrijpelijker. De twee soorten schoonheid (dans en muziek) versterken elkaar.”
Marie-José: “Ik vond het heel bijzonder. Het was zowel dier- als mensachtig. Het ging tegelijkertijd over toenadering en verwijdering. Als toeschouwer zie je vreemde vormen, die je niet gewend bent. Je kunt er je eigen verhaal van maken…”

Alleen dinsdag 22 augustus nog te zien bij Cultura Nova (om 19.30 uur en 21 uur).

OP ‘OEVERLOZE’ ONTDEKKINGSREIS… Cultura Nova blog - 21 augustus 2017

Met een rugzak, een gps-gestuurde audiogids en een wereldkaart gaan kinderen op ontdekkingsreis op het festivalplein: dat is de interactieve voorstelling ‘Oeverloos’ van het Belgische theatergezelschap Playfield. Geïnspireerd op het verhaal van de ark van Noach en met de achterliggende gedachte dat iedere mens een eigen cultuur heeft, maar dat alle mensen tegelijkertijd één gemeenschappelijke cultuur delen, gaat de reis zowel door het water als langs diverse dieren.


“Ik hoor iets, schwoe, schwoe…!” fluistert Jorn (8) als hij de eerste ‘schat’ op zijn zoektocht nadert.
Bij een vijftal schatkisten horen de kinderen een verhaal èn mogen ze iets meenemen: van een plukje mammoethaar tot een steen en van zand tot een echt vogelveertje.
“Ik vond de verhaaltjes heel leuk, vooral die van de kangoeroe,” laat Jorn na afloop weten. “En daar mocht je zand meenemen.”
“Dat we op iedere plek verschillende spulletjes mochten meenemen, vond ik het leukst,” vertelt zijn zus Inda (11). “Ik heb de grootste steen gepakt die er was. En de allermooiste veer!”

Nog tot en met woensdag voor maar € 1,25!

UITZINNIGE CIRCUSPREMIÈRE VAN CIRQUE BERSERK Cultura Nova blog - 19 augustus 2017

Zaterdag 19 augustus hadden wij in het Parkstad Limburg Theater deze Nederlandse première èn deze première op het Europese continent: Cirque Berserk uit Groot-Brittannië. Van de tofste kunsten aan de trapeze tot heftige stunts met motors: met haar veelzijdigheid zet Cirque Berserk de theaterzaal op z’n kop!


“Knap hoeveel diversiteit dit gezelschap laat zien, en dat in zo’n kleine zaal. De onderdelen van de show maken het tot een waar semi-klassiek circus. Geweldig hoe alles in elkaar overvloeit!” vindt Jacqueline.
Haino en Ramona zijn vooral enthousiast over de steeds weer op het podium terugkerende acrobaten. “Het is een super opzet, met perfecte overgangen tussen de verschillende onderdelen.”
Vinnie en Carmen vinden de motors geweldig: “We hebben nog nooit zo’n stoer en afwisselend circus gezien!”

Ga dat zien! Grijp je kans op 20, 21 of 22 augustus.

TITANICK BRENGT THEATER NAAR DE MENSEN, DE STAD, DE WINKELS! Cultura Nova blog - 19 augustus 2017

De knotsgekke artiesten van het Duitse theatergezelschap Titanick veroverden vandaag letterlijk het stadscentrum. Reed de één met zijn woeste voertuig zowat de Jaminwinkel naar binnen, de ander nam een van de terrasstoelen van Bracke mee op zijn mega snorfiets.
Langs de kant enkel lachende gezichten, mensen met camera’s en ook heel wat uit het raam hangende bewoners. Dit mag je echt niet missen!
Enkele gelukkige toeschouwers werden zelfs onderdeel van de parade: dit meisje en haar pop in de kinderwagen mochten mee op het voertuig; en deze dame in scootmobiel kreeg de grootste complimenten van de artiest die bijna met haar van voertuig wilde ruilen!
Stan (6) en Tim (8) vonden het vliegtuig het leukst. “Die mannen zijn wel een beetje gek!” vindt Stan.
Teun (8) en zijn papa vond de parade te kort. “Het was zo mooi, we hadden graag meer gezien!”

‘FIREBIRDS’ LAAT ZIEN HOE MOOI ONZE STAD IS! Cultura Nova blog - 18 augustus 2017

Cultura Nova opende vrijdag 18 augustus met het spectaculaire ‘Firebirds’ van het Duitse gezelschap Theater Titanick. Op het Raadhuisplein werd het voltallige publiek verwelkomd door de groep acteurs, gehuld in bijzondere kostuums. De artiesten stonden, lagen en hingen aan diverse eigenaardige voertuigen. Na de openingsceremonie inclusief vuurwerk en didgeridoo optreden vanaf het stadhuisbalkon, trok het gezelschap met een parade door het stadscentrum.

 

Publieksreacties
Jolien: “Wauw, ik zie nu pas hoe mooi ons stadhuis eigenlijk is. Wat maakt dit gezelschap goed gebruik van de locatie!”
Marieke: “De piloten vlogen op hun machines door de stad, sommigen met flink wat snelheid. Apart om te zien. Vooral de ontwerpen van de voertuigen, heel bijzonder!”
Tom over de grande finale op het Burg. van Grunsvenplein: “Het slot was prachtig. Daar kwam alles samen. Het gezelschap vertolkt een mooi verhaal. Dit moét je zien!”

Heb jij deze bijzondere Cultura Nova opening gemist? Op zaterdag 19 augustus heb je nog een kans, dan start ‘Firebirds’ voor de tweede (en laatste!) keer vanaf 21:30 uur op het Raadhuisplein!

GEEN NOODUITGANG, WEL NOODINGANG! Cultura Nova blog - 25 augustus 2017

'Noodingang’ is een van de weinige Cultura Nova voorstellingen die werkt vanuit de locatie, in plaats van vanuit de voorstelling. Theatermaakster en regisseuse Janne de Bruin dook twee weken onder in de parkeergarage onder de Heerlense schouwburg. De kwaliteiten van de ruimte vormen dan ook het vertrekpunt van de beeldende theatervoorstelling op -2 van de Q-park garage. Samen met haar performers maakte Janne er, daarbeneden, een ‘noodingang’ van.


Tijdens het 30 minuten durende stuk proef je als kijker aan het gevoel om in nood te zijn, langzaamaan afscheid te nemen, veiligheid te zoeken en het te vinden.
“Wat een avontuur, vooral in deze setting,” beschrijft Marcel zijn ervaring op -2. “Geweldig hoe creatief dit gezelschap gebruik maakt van de akoestiek.”
Jacqueline ervoer de beelden als filmisch. “Ik voelde me alsof ik op een filmset was.” Daarbij spreekt ze haar complimenten uit voor het gebruikmaken van de kwaliteiten van de parkeergarage: “De geluiden, de ruimte, alles kwam perfect tot zijn recht. Verrassend!”
John en Francine: “Grappig en apart. De locatie maakt het al bijzonder, maar de geluiden maken het helemaal af!”

Tot en met zondag 27 augustus nog te zien in de parkeergarage onder het Parkstad Limburg Theater.

EXPRESSIEVE DANS OVER HOE WE ZIJN GEWORDEN WIE WE ZIJN Cultura Nova blog - 23 augustus 2017

Een donkere tent. In het midden een wiegje. En ineens, vanuit het niets: beweging in de lakens. Een petite meisje verschijnt, met grote ogen en sierlijke bewegingen. En ze deelt uit, want geboorte wordt gevierd.
“Wat er in de volgende scène gebeurde, was zo intens: de danseres maakte zulke expressieve bewegingen, en plots keek ze mij een moment lang strak aan. Het was zo heftig dat ik op een gegeven moment zelf weg keek. Toen ik met mijn ogen weer terugging naar haar, waren de hare ergens anders op gericht,” reageert Raphael verrukt op ‘Wo bin ich? Mama’ van Dans Compagnie Limburg.


De Japanse danseres Mami Izumi werkt in haar dans het verhaal uit van choreografe Elsa van der Heijden. “Het is háár verhaal, maar ik moest het mij eigen maken, het gaan voelen in míjn lijf,” legt de danseres na afloop uit. “Toen we de dans ontwierpen, waren we een paar dagen ‘stuck’ bij dat expressieve deel. De emoties waren zó heftig.”
Het duo kwam eruit. En het resultaat mag er méér dan zijn.
“Wat een prachtige voorstelling. Dynamisch en confronterend,” noemt Ellen het.
Aan het diner na afloop, inbegrepen bij de voorstelling, gaat het over de scène waaraan het publiek mocht deelnemen. “Ik wist niet wat ik moest zeggen,” en “Ik twijfelde over hoe lang ik daar zou blijven zitten,” zijn twee reacties van deelnemers, die vrijwillig plaatsnamen aan de tafel van ‘het gezin’ van Elsa… later het gezin van de danseres.
“Ik durfde niet mee te doen, maar erna vond ik het jammer. Ik had ook graag aan die tafel gezeten,” laat Anja weten. “Maar daarom zitten we nu hier samen aan één lange tafel.”
“Proost!” volgt het dan, vanaf alle kanten. Het glas wordt geheven. Na het beleven van heel wat verwarring, onzekerheid en emotionele uitspattingen, voelt dit goed: een moment van samenzijn.

‘Wo bin ich? Mama’ van Dans Compagnie Limburg is nog tot en met zaterdag 26 augustus te beleven bij Cultuurwerkplaats Zeezicht Heerlen.

BIJZONDERE MUZIKALE AVOND IN ROYAL THEATER Cultura Nova blog - 22 augustus 2017

Voor even gingen de deuren van het monumentale leegstaande Royal Theater in Heerlen open. Want daar was de Amerikaanse band Lambchop, met als frontman en creatieve spil de zanger/songwriter Kurt Wagner.
De band valt onmogelijk in een hokje te stoppen. De muziek is elektronisch en breed geïnspireerd: door moderne hiphop, soul en rhythm & blues.

 

“Het was even wennen en in het begin dacht ik: ik mag niet in slaap vallen! Maar gaandeweg raakte ik geboeid en werd het zelfs een geweldige ervaring. Wat een bijzonder concert!” reageert Marcel als hij de Royal zaal uitloopt.
Ton kende de band, maar de nummers van vanavond waren nieuw voor hem. “Wat ik zo fijn vind aan de muziek van Lambchop: ze nemen de tijd.” Voor zijn partner Thérèse was het een eerste kennismaking met de muziek. “Deze mannen zijn zó goed in het klein laten van de muziek. Alles is tegenwoordig al zo groots en massaal. Dit blijft klein – super mooi!”
Jos beschrijft het concert als “dromerig, afgewisseld met Amerikaanse Hillbilly humor”. Hij fantaseert dat het mooi was geweest om er filmbeelden bij te vertonen. “Deze zaal leent zich daar uitstekend voor.”
“Het was lekker, echt, puur. En meditatief,” besluit Jerôme.

FESTIVALPLEIN: GENIETEN AAN HET STRAND, DE BAR OF DE BREIBOOM Cultura Nova blog - 21 augustus 2017

“Wat is het weer sfeervol hier,” zegt Sharon. Ze geniet met een drankje op een van de strandstoeltjes op het zandstrand. “Het is altijd gezellig bij Cultura Nova. We kijken er de hele zomer naar uit: de laatste week van de schoolvakantie. Ik vroeg vanochtend aan mijn 8-jarige zoon wat hij vandaag wilde doen. Naar Cultura Nova!, was zijn antwoord.”
Ook vriendin Myrna geniet van de zon op het strandje van het festivalterrein. “De kids zijn lekker creatief bezig bij de breiboom. Super is die!”
Amy (11) vindt vooral de spelletjes leuk op het festivalplein, maar Gwen (13), Brecht (15), Emma (8), Fleur (10) en Ruben (5) vermaken zich vooral rond de enorme breiboom. “We hebben samen een kleerhanger ‘aangekleed’ met wol en er een regenboog aan gemaakt,” wijst Gwen trots. De kleerhanger hangt kleurrijk naast vele andere ‘bebreide’ items in de boom. “En die borstel!” Naast de kleerhanger hangt een afwasborstel met alle kleuren wol eromheen.
Op de vraag wat Ellen (11) het leukst vindt op het festivalplein, zegt zij stellig: “Alles!”

Kom jij ook genieten van álles wat zo leuk, gezellig en mooi is op het Cultura Nova festivalplein?!

ERVAAR JE EIGEN GELUKSMOMENT BIJ STIL.DE EXPOSITIE Cultura Nova blog - 19 augustus 2017

“Voor het lekkerste kopje koffie óóit, moet je naar STIL.de expositie!” volgens bezoeker Ilona de Jong. En dat klopt: nooit eerder was koffie maken èn drinken zo een belevenis als hier!


STIL.de expositie is onderdeel van het vier jaar lange onderzoek van Lieke Benders naar het begrip stilte. In het museum in het Schinkelkwadrant vind je diverse onderdelen waar de stilte vorm krijgt: van STIL.de zee en STIL.de stolpentafel tot STIL.de wandeling en STIL.de bar.
Voor mij een van de toppers: STIL.de natuur. Op de foto voor je zie je een plekje in Heerlen waar een rondje groen is weggeplukt. En in dat groene rondje begeef je je, hier in het leegstaande Schinkelkwadrant.
Net als STIL.de bar – het is een ware beleving. “Hier beleef je je kop koffie beter dan waar dan ook!” vindt Marius de Jong.
“Heerlijk, deze expositie. Ik kom helemaal tot mezelf,” aldus Marij de Jong.
“Wat is het mooi! Het gaat over geluid en daardóór over stilte. Geluid dat je hoort dóór de stilte,” zo vat Maarten Woestenburg het samen.
Daisy: “Wat een bijzondere ervaring. Het is een belevenis van een moment dat niet te herhalen valt. Een puur geluksmoment!”

Elke Cultura Nova dag te bewonderen, voor maar 5 euro!

CITYLIV: NIEUWSGIERIG MAKENDE VERSCHEIDENHEID Cultura Nova blog - 19 augustus 2017

CityLiv is er weer! Met als thema ‘grenzen’ vind je in het Collectors House heel wat duurzame eyecatchers. Diverse kunstenaars en designers maakten op hun eigen unieke manier kunst van sloopmaterialen.
Terwijl kinderen buiten slingeren in de gouden kunstschommel, speelt jong en oud binnen met het stoepkrijt en met de schuifjes van de kunstige ‘muziekinstallatie’.


“Origineel en interactief!” noemt Jesse Hahn het. “Ik ben blij met dit soort initiatieven, want kunst en cultuur dragen bij aan het welzijn van iedere mens.”
Alex en Jan vinden de CityLiv kunstobjecten verrassend en inspirerend. “Het is echt van deze tijd hoe de kunstenaars materialen hebben hergebruikt.”
“Levendig, oorspronkelijk en kleurrijk,” vindt Nicole de tentoonstelling, waar haar partner Marcel aan toevoegt: “Een mooie verscheidenheid, die mij nieuwsgierig maakt naar meer!”

Check de gratis te bezichtigen kunstwerken van CityLiv dagelijks in het Collectors House tussen 14 en 20 uur.

COOKIES
Deze website maakt gebruik van Cookies. - Wilt U Cookies toestaan?